بررسی مفهوم و تصویر شیروخورشید در ایران باستان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
- نویسنده طیبه بهارلو
- استاد راهنما محمد معمارزاده
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده: مطالعه و بررسی مفهوم و تصویر نمادها می تواند در شناخت تمدن های گذشته و در نتیجه پی بردن به رمز و راز بسیاری از آثار هنری آنان کمک کند. نمادها در بردارنده باورهای یک قوم می باشند و مفاهیمی که در خود دارند حاکی از اندیشه های انسان هایی است که هزاران سال پیش می زیسته اند.باورهای فرازمینی ایرانیان باستان نیز در قالب نماد ها و اسطوره ها جلوه می یابند.در این تحقیق سعی بر آن است تا نماد شیر و خورشید از نظر مفهومی و تصویری در ایران باستان مورد بررسی قرار گیرد.هم چنین ارتباطی که با آیین مهر در خود دارد می تواند ما را به عمق و مفهومِ آیینی آن رهنمون سازد.نماد شیروخورشید در برخی آثار به صورت شیری با نماد گردونه مهر که از مظاهر ایزد مهر می باشد و هم چنین ظاهر شدن این ایزد به صورت شیر میتواند ارتباط این نماد را با آیین مهر نشان دهد.هم چنین با توجه به اینکه شیر، خود در بردارنده مفهومی از خورشید و روشنایی می باشد و نیز از نظر تصویری گاهی سر شیر به شکلی شبیه به تصویر خورشید نمایان می شود می تواند گویای ارتباط این دو نماد یعنی خورشید و شیر در ایران باستان باشد.در ادامه این بررسی ها نیز سوار شدن الهه گان و ایزدان باروری بر روی شیر میتواند با سوار شدن خدای خورشید که خود از ایزدان باروری و حاصلخیزی می باشد در ارتباط مستقیم قرار گیرد.به عنوان نمونه «آناهیتا» ایزد آ بها در مواردی سوار بر شیر نشان داده شده است که از نظر تصویری با توجه به هاله بزرگ و تابان او که تمام پیکره اش را در بر گرفته است بی شباهت به شیر و خورشید نیست.از نظر مفهومی نیز با توجه به مفاهیم نزدیک آناهیتا و خورشید که هر دو از ایزدان باروری و عناصر پاک کننده جهان هستی می باشند می توان سوار شدن این ایزد را بر روی شیر با سوار شدن خدای خورشید بر پشت شیر مرتبط دانست .در این پژوهش روش تحقیق به صورت کتابخانه ای می باشد.روش گردآوری داده ها نیز به صورت فیش برداری از آثار مکتوب انجام شده و روش تجزیه و تحلیل نیز به روش توصیفی ، معناشناختی تطبیقی و تحلیلی صورت گرفته است.
منابع مشابه
مفهوم دروغ در ایران باستان
در این نوشتار سیر تحول مفهوم دروغ در ایران عصر هخامنشی و چگونگی چفت و بستشدن آن با ساختارهای سیاسی بررسی میشود. تمدن ایرانی نخستین و تنها تمدن عصر پیشامسیحی است که مفهوم دروغ در آن هم طنینی سیاسی دارد و هم به مثابة کلیدواژهای مرکزی در دستگاهی اخلاقی کاربرد یافته است. چرایی این اهمیت یافتن دروغ در دستگاه نظری ایرانیان باستان پرسش مرکزی این نوشتار است. بحث با واکاوی مفهوم دروغ در گاهان و اوستا...
متن کاملمفهوم دروغ در ایران باستان
در این نوشتار سیر تحول مفهوم دروغ در ایران عصر هخامنشی و چگونگی چفت و بست شدن آن با ساختارهای سیاسی بررسی می شود. تمدن ایرانی نخستین و تنها تمدن عصر پیشامسیحی است که مفهوم دروغ در آن هم طنینی سیاسی دارد و هم به مثابه کلیدواژه ای مرکزی در دستگاهی اخلاقی کاربرد یافته است. چرایی این اهمیت یافتن دروغ در دستگاه نظری ایرانیان باستان پرسش مرکزی این نوشتار است. بحث با واکاوی مفهوم دروغ در گاهان و اوستا...
متن کاملمفهوم قربانی (یجنه/ یسنه) در هند و ایران باستان
در روزگار باستان آیین قربانی ، در هند و ایران ، مهمترین آیین دینی تلقی می شد . در هندآیین قربانی رفته رفته از آیینی ابتدایی به چنان نظام پیچیده ای بدل شد که در دوره ای برایبرگزاری آن حضور چندین دین یار ضروری بود و نظام تمام کائنات وابسته به این عملتصور می شد. شرح این آیین با جزئیات تمام در متونی موسوم به براهمنه ها نقل شده است .براهمنه ها در واقع بازتاب دوره ای از حیات دین هندوست که در آن آیین ...
متن کاملبررسی تطبیقی مفهوم عدالت در شاهنامه (ایران باستان) و آثار افلاطون
ایران و یونان، دو تمدن کهن، در طول تاریخ همواره با یکدیگر در ارتباط بودهاند. به رغم برخوردهای نظامی که گاه میان آنها درمیگرفته است، تاریخ گویای دادوستدهای فرهنگی آنها نیز بوده است؛ چنانکه در دورهای ایرانیان از اندیشه فلاسفه یونان بهرهها بردهاند و در زمانی دیگر یونانیان از فرهنگ ایرانیان تاثیر گرفتهاند. بررسی مفهوم عدالت در شاهنامه (ایران باستان) و آثار افلاطون و بهویژه کتاب جمهوری او می...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023